תסמונת המעי הרגיז

 

תסמונת המעי הרגיש היא שם כולל להפרעות בעיכול, שהביטוי שלהן כולל כאבי בטן, קשיי עיכול, ספיגה לקויה של המזון, בחילה, כאבים עוויתיים, התנפחות של הבטן, עצירות או שלשול וגזים. בדיקות מעבדה אינן מגלות משהו חריג.

הגורמים האפשריים הם רגישות יתר של המעי, פעילות יתר של המעי, רגישות למזון מסוים, הורמונים, חומרים מגרים או מתח.

שינוי התזונה, מתוך מודעות להשפעת המזון על הגוף, הוא הטיפול החשוב ביותר. מומלץ להמנע מכל מזון שאינו מתאים למטופל באופן אישי.

צמחים נוגדי עוויתות ומפחיתי גזים מסייעים להקלה על הכאב.

מחקר שנעשה לאחרונה בגרמניה מראה את היעילות של מיצוי מעלי ארטישוק (Cynara scolymus), בטיפול בתסמונת המעי הרגיז. נבדקו 279 אנשים שהתלוננו על כאבי בטן, התנפחות של הבטן, גזים, כאבים עוויתיים בצד ימין ועצירות. הם קבלו קפסולות שהכילו 320 מ”ג של מיצוי יבש של עלי ארטישוק, 3.8-5.5:1. הם לקחו שתי קפסולות שלוש פעמים ליום עם הארוחות. המחקר נמשך ששה שבועות. התוצאות הראו שיפור משמעותי בכל התופעות הקשורות לתסמונת המעי הרגיז.

 

צמחים מומלצים לטיפול בתסמונת המעי הרגיז.

 

Matricaria recutita 20% קמומיל, פרחים

Acorus calamus 20% אקורוס, שורש

Calendula officinalis 15% צפורני חתול רפואיות, פרחים, נוף הצמח

Foeniculum vulgare 15% שומר פשוט, פירות

Spiraea ulmaria 10% ספיראה, נוף הצמח

Mentha piperita 20% מנתה חריפה, נוף הצמח

 

ספרות:

 

Walker AF, Middleton RW. Petrowicz O. Artichoke leaf extract reduces symptoms of irritable bowel syndrome, in a post – marketing surveillance study. Phytotherapy Research, 15: 58-61, 2001.

Dew MJ. Evans BK. Rhodes J. Peppermint oil for the irritable bowel syndrome: a multicenter trial. Br. J. Clin. Pract. 38: 394-395, 1984.Leicester RJ. Hunt RH. Peppermint oil to reduce colonic spasm during endoscopy. Lancet, 989, 1982.

 

Ivey KJ. Are anticholinergics of use in the irritable colon syndrome? Gastroenterol, 68: 1300-1307, 1975.