תסמונת טרום ויסתית – PMS –Premenstrual syndrome

מאמר מאת ד”ר מינה פארן

זוהי אחת מההפרעות השכיחות ביותר, הפוגעת ב – 30% – 40% מנשים בגיל הפוריות.  התופעות מופיעות 3-7 ימים לפני הופעת הוסת, ונעלמות שעות ספורות לאחר מכן.  הן כוללות: דאגנות יתר, עצבנות, מתח, רגזנות, אגירת מים ברקמות, עלייה במשקל, התנפחות של הבטן, כאבים בשדיים, כאבי ראש, דכאון, הפרעות שינה, עייפות, תשוקה למזון מתוק, כאבי שרירים, הופעה של פצעונים על העור, עצירות.

הגורם לתופעות אלו הוא כנראה השינויים שחלים ברמת האסטרוגן והפרוגסטרון.  העלייה ברמת האסטרוגן והעלייה שבאה בעקבותיה ברמת הפרוגסטרון לקראת הביוץ, מעלים את רמת האנדורפין במוח, והוא תורם להרגשה הטובה. לקראת  המחזור יש ירידה ברמת האסטרוגן והפרוגסטרון, וכן ירידה ברמת האנדורפין. כנראה שירידה זו ברמת ההורמונים גורמת לתופעות של החרדה, עייפות, הפרעות שינה ושאר התופעות המוזכרות.                                                                                                                      אצל נשים הסובלות מכאבים הקשורים למחזור החודשי הראו עליה ברמת הפרוסטגלנדינים בדם. הפרוסטגלנדינים הפועלים כמתווכים של מערכת החיסון וכמווסתים של דלקת, עלולים לגרום להתכווצויות של שרירים חלקים. העליה בריכוז שלהם יכולה להסביר את כאבי הבטן העוויתיים, כאבי הגב והראש.

 

 נראה שגם הפרולקטין והאלדוסטרון קשורים לתסמונת ה-PMS. פרולקטין בריכוז גבוה קשור  לחרדה, רגזנות, שינויים במצב רוח וצבירה של מים ברקמות.

ניתן להבחין בין ארבעה סוגים שונים של PMS.

PMS-A (anxiety)  מתבטא במתח, רגזנות, מצבי רוח משתנים, הפרעות שינה.

סיבות אפשריות: רמה גבוהה של אסטרוגן ורמה נמוכה של פרוגסטרון.

מומלץ להשתמש בשיח אברהם- Vitex agnus castus וב- Cimicifuga racemosa

 PMS-B   נקרא גם PMS-H hyperhydrataion  מתבטא באגירה של מים ומלח, התנפחות, עליה במשקל, התנפחות של השדיים.

סיבות אפשריות:  חולשה של הכבד, חוסר איזון הורמונלי, חוסר איזון של אשלגן. מומלץ להפחית שימוש במלח בימים שלפני המחזור, להשתמש בשינן הרפואי-

 Taraxacum officinale כצמח דיורטי.

PMS C- craving  מתבטא בתאבון מוגבר, תשוקה  לטעם המתוק, רמת סוכר נמוכה בדם, עייפות, סחרחורת, כאב ראש.

סיבות אפשריות: חוסר במגנזיום, מטבוליזם איטי של הפחמימות, עיכול איטי.

מומלץ לקחת מגנזיום כתוסף מזון, להמנע מסוכר בכל צורותיו, להפחית בשימוש במלח, לשתות משקה מר בסיום הארוחה כדי לזרז את העיכול.

PMS-DDepression . מתבטא בדכאון, שכחה, בלבול.

 סיבות אפשריות: רמה גבוהה יחסית של פרוגסטרון, רמה נמוכה של סרוטונין.

עקרונות הטיפול הצמחי בסוגי PMS השונים:

להמריץ את פעילות הכבד, להגביר  תהליך של ניטרול רעלנים על ידי הכבד, לאזן את רמת הסוכר, לאזן את פעילות מערכת העיכול, להפחית מצבי מתח על ידי צמחים הפועלים על בלוטת האדרנל. ניתן להשתמש בצמחים מרגיעים, כגון, ורבנה רפואית, מליסה רפואית, פסיפלורה נאכלת, סקוטלריה.

 לשחרור מים מהגוף משתמשים בצמחים דיורטיים, כגון, זקו התירס-      Zea maiz, Taraxacum officinale, להתנפחות של השדיים משתמשים ב- Galium aparine          או Calendula officinalis.

מוצרים שלנו בהתאם לפורמולות המומלצות ע”י ד”ר מינה פארן:

1. מוצר לחצי הראשון של המחזור החודשי

2. מוצר משלים לחצי השני של המחזור

 מקורות

Cabrera C. Premenstrual syndrome. Medical Herbalism 2001, 12: 1-6

Hobbs C. Keville K. PMS in Women’s Herbs Women’s Health Botanica Press, Colorado, USA, 1998.